Saturday, 13 October 2012

Budaya Berbahasa Amalan Kaunter



Budi Bahasa Amalan Kita...
Satu kalimah yang membawa kepada amalan berbudaya yang baik dan menjadi satu amalan harian.
Kisah yang ingin saya paparkan kali ialah suatu hari saya menggunakan perkhidmatan awam di sebuah stesen bus yang tidak dikenali.
Pada suatu hari, saya pergi ke kaunter bus untuk membeli tiket balik kampung. Sampai disana, saya berurusan dengan seorang wanita ala-ala 30-an. 

saya: Assalamualaikum kak
kak : Waalaikumussalam dik, boleh akak bantu
saya: macam ni, saya nak balik kampung, ada lagi tak tiket ke Terengganu.
kak : owh ada lagi (sambil tersenyum ) terus menghulurkan tiket itu.
saya: terima kasih kak

Moral cerita ini adalah amalan berbudi bahasa kepada pelanggan khasnya mampu memberi kelegaan atau kepuashatian pelanggan atas servis yang pelanggan mahukan. Cuba kita bayangkan jika penjual itu, mukanya masam mencuka, tidak ramah dan suka marah-marah, tentu sekali kita sebagai pelanggan akan geram dan mungkin tidak akan datang lagi selepas itu


No comments:

Post a Comment